Red Velvet Cake

Deze week werd Thygo vier jaar! Hij had eerst een taart uitgezocht met een roze icing, maar toen zijn nichtje een Frozen taart had leek hem dat ook wel wat. Even later bedacht hij dat hij liever een Brandweerman Sam taart wilde. Hoe zou ik dat eens aan pakken? Ik wilde namelijk gewoon een lekkere taart maken en geen taart bestellen.

Waar moest ik terecht ;-)? Uiteraard, Pinterest! Aldaar deed ik wat ideetjes op die ik een beetje versimpelde want ik heb nog nooit eerder met fondant gewerkt. Om gelijk poppetjes te willen maken leek mij een te hoge lat. Ik begin maar met vlammen. Brandweermannen Sam en Elvis heb ik even bij Thygo uit de kast getrokken. Frank heeft ook nog bijgedragen door het printen van de brandweerauto. Deze heb ik simpel met een sate-prikker in de taart gezet. Ziehier het resultaat.

2017-01-04-21-08-52

Ik had in dezelfde week ook een recept voor Red Velvet Cake gezien die ik eens wilde proberen. De rode cake leek me een goede combinatie met een brandweer taart. En lekker!

Wat is het? Een red velvet cake. Dat zie ik, maar wat is dat? Aangezien red velvet cakes niet heel vaak voorbij komen op een Nederlandse verjaardag is die vraag wel begrijpelijk. Door de kleur is de smaak namelijk niet aan de cake af te zien. De kleur komt natuurlijk alleen van kleurstof, die ik bij Pipoos haalde, en bepaalt verder niet de smaak.

2017-01-05-13-14-40

Een red velvet cake is echter niet een gewoon gele cake of chocolade cake met een ander kleurtje. Door een andere manier van ingrediënten combineren heeft een red velvet cake een unieke smaak en textuur.

Qua smaak is het een combinatie van vanille en chocolade, hierdoor blijft het licht en combineert het geweldig met de cream cheese frosting. Ik heb er een taart van twee lagen mee gemaakt maar het kan ook met drie. En wat was het heerlijk! Vandaag, de day after, konden we met z’n viertjes nog allemaal smullen van een klein stukje!

Als ik er geen kindertaart van gemaakt had, dan had ik de taart waarschijnlijk versierd met witte chocolade vlokken.Voor een volgende keer zou ik misschien wel een chocolade ganache middenlaag doen in plaats van de cream cheese frosting. Hierdoor zou de chocolade smaak wat sterker geaccentueerd worden. Maar dat bewaar ik voor een volgende keer…;-)

One thought on “Red Velvet Cake

Leave a Reply

